Thursday, October 21, 2010

Multaqa Ilmu IKRAM Kulim Bulan Oktober




Pejabat Ikram, Kulim-21 Okt, satu majlis mulataqa bulanan IKRAM Kulim diteruskan lagi setelah ditangguhkan sempena Ramadhan yang lepas.

Majlis kali ini disampaikan olehal-Fadhil, TYP IKRAM Kedah, Akhuna Ust Sayuti Ramli daripada Jitra. Kali ini fokus kita pada ilmu Hadith dari kitab Riadhus solihin. majlis yang bermula dengan iftar jamaie secara potluck. Selepas solat maghrib kuliah dimulakan dengan ustaz membawa hadirin berkenalan dengan Imam Nawawi dan juga sedikit ilmu Mustholah Hadith.Seterusnya Ustaz menyentuh bab 1 dari kitab tersebut iaitu Iklas dengan hadis NIAT.

Majlis kali ini dihadiri ramai sahabat-sahabat baru termasuk Imam masjid Padang Cina, Kulim , sdr Ahmad Nazar Husin, yang dijak oleh Ust Sayuti semasa berjumpa ketika kursus Imam di Sungai Petani pada minggu lepas. Moga-moga pertemuan ini memberi banyak manfaat kepada IKRAM Kulim dan juga ustaz sendiri.

Majlis tamat pada jam 10.45 dengan solat Isyak. Ustaz Sayuti yang datang bersama SU IKRAM Kubang Pasu, Dr Asmat Nizam dan juga Mualim Fazli, pulang dengan harapan dapat bertemu lagi pada bulan depan (Khamis minggu keempat, 25 November 2010)untuk menamatkan hadith Niat dan juga sedikit ilmu Mustolah hadith.

No comments:

Post a Comment