Friday, January 7, 2011

Katibah/Qiyamullail IKRAM Kulim Bulan januari

Program ini berjalan pada 6 Januari 2011 bertempat di pejabat IKRAM Kulim bermula jam 7.00 malam untuk sebahagian ikhwah dan sebahagian yang lain pada jam 9.30 malam.

Program yang dianjurkan oleh Biro Tarbiah, IKRAM Kulim di bawah kelolaan akhuna Saiful Suhardi Shamsuddin dimulakan dengan iftar jamaai' secara 'potluck' dan diikuti solat maghrib berjamaah. Sebelum Isyak , diisi dengan bacaan ma'thurat.
Selepas solat Isya' , YDP IKRAM Kulim, Ust Rahim@Saleh bin Ramly menyampaikan satu pengisian berbentuk tazkirah dengan tajuk Merawat Hati. Antara intisari yang disampaikan untuk merawat hati adalah:

i.Membaca al-quran dengan tadabbur (qiraat al-quran alkarim bi attadabbur)

- sekurang-kurangnya tahu makna. Setiap kali tadbbur kemanisannya lain. Baca, tengok makna dan refleksi kepada diri kita. Surah Yunus -57 ,isra’ -82.Mengulang-ulang.

2. ii..Zikrullah

-penawar kpd hati. Penyakit hati –ghaflah -zikir akan buang karat-karat

- hati –dibiar akan berkarat- tambahan kalau dibuat pula maksiat.

- batu itu walaupun keras --> ia boleh pecah dan keluardarinya sungai,atau akan pecah dan keluar darinya mata air, atau pecah jatuh tersungkur; tapi hati kalau sudah keras sukar untuk dirawat.

Di akhirat nanti ,tidak ada satu penyesalan yang di kalangan ahli syukur , melainkan detik-detik di dunia yang tidak diisi dengan berzikir.

- iii. . Ilmu yg bermanfaat:

- Penyakit hati lebih susah dirawat daripada penyakit zahir dan lebih bahaya kerana selepas mati masih ditanggung – celaka berpanjangan . Kerana itu perlu kepada ilmu.

4. iv. Muhasabah diri

-di dunia jika kita sentiasa menghisab selalu, di Akhirat , InsyaAllah hisabnya mudah dan sebaliknya.

Program diteruskan selama sejam pula dengan tadarrus al-Quran juzu' 28 dan istirehat bermula jam 11.00 malam.

Qiyamullail bermula jam 2.30 pagi dengan persiapan diri dan solat tahajjud berjamaah bermula jam 3.00 pagi. Antara solat tahajjud , diadakan sedikit tazkirah ringkas oleh Ustaz Saiful Azhar di bawah tajuk Bekalan Di jalan Dakwah dengan mengupas sedikit daripada surah Muzammil. Persiapan bekalan ini penting bagi dai' kerana tugas yang berat iaitu merubah jiwa manusia. untuk mengubah jiwa (nufus) manusia ini tentunya dari manusia yang juga berjiwa bersih dan rapat hubungannya dengan Allah. Antara bekalannya ialah bangun bertahajjud dan tilawah al-Quran secara tadabbur.
Qiyamullail yang dipimpin oleh Ustaz Rahim dan sdr Saiful Suhardi berakhir jam 5.00 pagi kerana memberi peluang kepada ikhwah yang akan bekerja balik awal. Yang bercuti , terus hingga solat Subuh.

Program bulan Februari ialah pada 3 Februari 2011.

No comments:

Post a Comment